František Honsa: Žaloba proti VW kvůli Dieselgate je velmi výjimečná

decorative line

18. duben 2017

Magazín Peak přinesl rozhovor s Františkem Honsou, partnerem advokátní kanceláře BBH, která spolupracuje po právní stránce se Safe Diesel.

\

1. ČÁST ROZHOVORU: Pár týdnů poté, co do kauzy Dieselgate vůči německému koncernu vstoupili soudně i první Češi, počet zájemců o odškodnění kvůli falšování emisí stoupá. Podle Františka Honsy, partnera advokátní kanceláře BBH, si však „nadnárodní koncern typu Volkswagen nemůže dovolit, aby se dlouhodobě soudil s tisícovkami svých zákazníků, kteří jsou a cítí se podvedení“.

\

Je to jen pár dnů, co poškozeným Evropanům v kauze Dieselgate přišla dobrá zpráva. Evropský parlament se totiž vyslovil pro odškodnění podvedených majitelů aut. Po celém světě se přitom jednalo o 11 milionů automobilů značek Audi, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen (VW), přičemž většina je v rámci Evropy – zhruba 8,5 milionu vozů.

\

Součástí seznamu doporučení europoslanců je i výzva, aby se majitelé aut dočkali od výrobce finančního odškodnění a aby Evropská komise navrhla pravidla pro společný unijní systém odškodňování, což by posílilo ochranu spotřebitelů.

\

Volkswagen ale dlouhodobě odmítá žádosti, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako majitele aut v USA. Zde Němci již vinu přiznali a oficiálně dostali od federální vlády pokutu ve výši 4,3 miliardy dolarů (zhruba 108,2 miliardy korun). Další dvě miliardy dolarů musí koncern během deseti let investovat do infrastruktury pro elektromobily.

\

Zkraje dubna pak VW oznámil, že bude finančně kompenzovat i jednotlivé americké státy za porušení zákona na ochranu životního prostředí.

\

Evropské čekání na odškodnění

\

Zatímco v USA automobilka vyčíslila celkové náklady v souvislosti se skandálem na 25 miliard dolarů, v Evropě VW pouze upravuje motory a k žádnému odškodnění nedošlo. I proto se v celé řadě evropských států rozjely série žalob. Včetně Česka, kde zatím čtveřice Čechů podala žalobu na VW a Škodu Auto, ale zároveň spustila kampaň Safe Diesel, jež má sdružit postižené české zákazníky, kteří společně chtějí po koncernu odškodnění.

\

„Počet registrací se blíží třem tisícovkám zájemců. S nimi uzavíráme komisionářské smlouvy, což je smluvní vztah, na jehož základě můžeme pod firmou Safe Diesel podat případ k soudnímu projednávání,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Peak.cz František Honsa, partner advokátní kanceláře BBH, která právní agendu Safe Diesel v žalobách vede.

\

K první čtveřici žalobců by tak již brzy mohlo přibýt dalších 300 postižených spotřebitelů. „Zájem projevují čím dál častěji i právnické osoby,“ dodává Honsa s tím, že určitě ještě poroste, protože v Česku se problém týká 165 tisíc lidí.

\

Právní kancelář BBH se specializuje na procesy o náhrady škody, máte mnohaleté zkušenosti. Jak vnímáte ten současný spor, dokážete ho srovnat s některým z těch ostatních?

\

Tento případ je odlišný téměř ve všech aspektech. Je výjimečný už jen tím, o jak vysokou částku se jedná. V případě, že by se spotřebitelům v Česku platila i jen minimální částka 5 100 dolarů, která se platila v USA – a není důvod, aby se jim neplatila –, tak to může být v celkovém objemu až 21 miliard korun.

\

Další aspekt spočívá v tom, že jde o spor obrovského gigantu proti mnohem méně zdatnému soupeři, což je průměrný občan České republiky, který si koupil Škodu Octavia či Fabia nebo jakýkoli jiný model z koncernu Volkswagen s dotčeným motorem EA189. Tím jsou rozdané karty v tom, že jde o slabou stranu proti silné straně, která má na své straně důvěru celého světa, všech ekonomických novinářů, vlád či regulátorů. To je na tom možná to nejvýjimečnější – jakou má Volkswagen důvěru i po porušení pravidel, spočívajícím v instalaci falšujícího softwaru, jemuž se zkráceně říká odpojovací zařízení (tak to formuluje i německá homologační agentura KBA), takže toto zařízení v podstatě nejde odhalit. Tudíž spotřebitel neměl jakoukoli šanci se bránit. Nemluvě o tom, že spotřebitelé podobnou důvěru rozhodně nemají, a k tomu nedisponují takovými finančními prostředky jako VW.

\

Spor se netýká jen Česka, ale i dalších zemí. Spolupracujete při hledání té právní odpovědnosti i s právními kancelářemi v jiných zemích – v Belgii, Nizozemsku, Německu? Je třeba vést právní spory po jednotlivých státech?

\

Nedává to moc smysl. Jsme samostatné státy a vycházíme z jurisdikce, kterou máme. Na druhou stranu i u nás se vychází z klišé umístěných do éteru lidmi sympatizujícími s VW, kteří říkají: V Americe je to jinak, tam se může žalovat za celou federaci, to se tady nemůže, zapomeňte, tečka.
Nicméně opak je pravdou. V Británii je podána hromadná žaloba, kde VW žaluje deset tisíc spotřebitelů. Hromadná žaloba je podána také v Nizozemsku a další žaloby jsou podány v řadě dalších států. A i u nás jsme našli způsob, jak se spotřebitelé mohou sdružit do jedné žaloby.
Podle mého soudu si žádný nadnárodní koncern tohoto typu nemůže dovolit, aby se dlouhodobě soudil s tisícovkami svých zákazníků, kteří se cítí podvedení. Nevěřím, že to je možné. A za chvíli jich budou statisíce.

\

Lze čekat i spory s dalšími výrobci s tím, jak se objevují zprávy, že VW nebyl jediný falšující?

\

A kdo myslíte, že ty zprávy na trh dává? Nehledě na to, že princip odpovědnosti se tím přeci nemění. Zpráva německého ministerstva dopravy, respektive závěr jeho vyšetřovací komise jasně říká: Volkswagen měl ve svých vozech nedovolené odpojovací zařízení v rozporu s článkem 5 nařízení Rady Evropy zvané Euro 5 a Euro 6. Podobné odpojovací zařízení nebylo nalezeno v autech žádné jiné značky než VW.

\

Ať Amerika, či Evropa, podvádět se nesmí

\


VW byl vlastně potrestán zatím jen v USA, a ne v Evropě. Dává smysl přepočet výše americké finanční kompenzace sem k nám?

\

Dává to obrovský smysl, protože i když jsou v Americe a Evropě různé zákony, tak v obou právních řádech je napsáno, že nesmí být porušena povinnost vůči spotřebiteli, nesmí se podvádět a v případě, že je tím způsobena újma, tak tato újma musí být napravena. O to více, pokud se postupovalo lstivým způsobem – to je třeba uvedeno v českém právním řádu.
To samé uplatňovali Američané, akorát že oni mají větší historii právních sporů. Navíc se sporů účastnily i státní orgány, takže Volkswagen věděl, že u nich bude postup proti němu důraznější.
Ale není žádný důvod vypočítávat újmu třeba v Česku významně odlišným způsobem, než v Americe. Tam ji soud vypočítával na základě toho, o kolik klesla prodejní hodnota aut, o kolik se zvýšila spotřeba, o kolik se snížil výkon a jakým způsobem bylo zasaženo do přirozených práv lidí, kteří byli podvedeni.
Což je ostatně i jeden z argumentů eurokomisařky Věry Jourové, která tvrdí, že lidé musejí být odškodněni za to, že byli jako spotřebitelé podvedeni. A tahle část bude podle mě stát Volkswagen nejvíce a stála ho nejvíce i v Americe.

\

Jak moc se liší angloamerický systém legislativy od evropského, potažmo českého v souvislosti s kauzou Dieselgate?

\

Liší se v rychlosti, razantnosti, efektivnosti. Paradoxně se příliš neliší v tom, co se smí a nesmí a jaké vznikají škody. V Americe jsou zvyklí rychle postupovat, mají sebevědomé zkušené soudce i procesní instituty, které jsou rychlé a mají velké zkušenosti. Ale to je veškerý rozdíl.
Vlastně ještě z nějakého záhadného důvodu se tamní vládní organizace zastávají spotřebitelů, což se tady neděje. I proto velmi oceňuji práci eurokomisařky Věry Jourové (prosazuje, aby VW nefinančním způsobem, např. delší záruky či opravy zdarma, odškodnil postižené zákazníky, ale ne finančně jako v USA, pozn. red.).

\

Jak v Americe došli ke zmíněným 5 100 dolarům?

\

Je to vlastně minimum, které po právních tahanicích obou stran sám VW dohodl jako minimální újmu, kterou utrpěl ten „nejposlednější“ z poškozených spotřebitelů v USA. Není to tedy číslo vytažené ze vzduchu, ale je to dobrý ekvivalent. Sám Volkswagen dobře ví, proč na toto číslo přistoupil.

\

Vidět je jen eurokomisařka Jourová

\

Neměly by vlastně na ochranu spotřebitele, když už se o ní bavíme, vystupovat organizace typu České obchodní inspekce (ČOI) u nás a podobně i v dalších zemích? Činí ČOI a jí podobné nějaké kroky?

\

Zástupci ČOI rozhodně neberou tento problém na lehkou váhu a připravují společný postup se spolupracovníky Věry Jourové. Například s vedoucím sekce na ochranu spotřebitelů Eduardem Huliciusem. A jednáme s nimi i my.

\

Nicméně je to zatím ve fázi sbírání podkladů a příprav?

\

V zásadě jediný, kdo v kauze něco dělá, je eurokomisařka Jourová, která však má relativně malé pravomoci, i když dělá práci, jako kdyby je měla trojnásobné. Nikdo jiný kromě ČOI a jí se tomu u nás nevěnuje. Ale ČOI k tomu byla vyzvána. Ministerstvo dopravy se tomu věnuje tím způsobem, že poskytuje součinnost Škodě Auto a VW na ochranu jejich zájmů. A to, že obesílají podle své databáze majitele dotčených vozidel, aby jeli do servisu. Když jsme požádali ministerstvo dopravy o spolupráci v téže věci, aby rozeslalo dopis společnosti Safe Diesel, který říká spotřebitelům, jak chránit svá práva, tak to odmítlo. Přitom podle našeho názoru by v tomto směru mělo být dosaženo spravedlivého přístupu. Nejlepší – byť i paradoxní – na tom všem je, že v jednom z dopisů naší korespondence s ministerstvem se uvádí: „tento typ servisu neposkytujeme pro komerční účely.“ A co je tedy Škoda a VW? Nic jiného než komerční subjekty, kterým je to poskytnuto automaticky.

\

O co opírá svoji žalobu advokátní kancelář BBH zastupující poškozené Čechy v kauze Dieselgate, se dočtete ve druhé části rozhovoru.

\

Celý rozhovor najdete zde www.peak.cz

Aktuality

decorative line
  • 10.1.

    Fiat Chrysler zaplatí za emisní skandál přes 650 milionů dolarů

  • Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler zaplatí více než 650 milionů dolarů (14,5 miliardy Kč) v rámci urovnání emisního skandálu, který se dostal na veřejnost předloni. Informovaly o tom agentury Reuters a AP s odvoláním na nejmenované zdroje, podle nichž téměř polovinu částky uhradí automobilka na pokutách federálnímu ministerstvu spravedlnosti.
  • 2.1.

    Volkswagen loni vynaložil na řešení Dieselgate 5,5 mld eur

  • Náklady koncernu Volkswagen na řešení emisního skandálu byly v loňském roce 5,5 miliardy eur (cca 141 miliard korun). V letošním roce by mělo jít o další zhruba dvě miliardy eur. Médiím to sdělil finanční ředitel podniku Frank Witter.
  • 26.11.

    VW musí vrátit plnou cenu auta i po šesti letech

  • Soud v bavorském Augsburgu rozhodl, že koncern VW musí majiteli vozu Volkswagen Golf s motorem dotčeným aférou Dieselgate zaplatit plnou cenu, za kterou tento zákazník auto v roce 2012 pořídil.

Ochrana osobních údajů


Tato internetová stránka byla vytvořena, aby poskytovala obecné informace vlastníkům automobilů postižených emisním skandálem, jakož i všem subjektům poškozeným v rámci technologického segmentu výroby a distribuce vznětových motorů. Informace ohledně emisního skandálu uvedené na této internetové stránce jsou převzaty z veřejně dostupných zdrojů a mohou být průběžně aktualizovány a měněny. Společnost SAFE DIESEL s.r.o., její společníci, jednatelé či pracovníci, či s ní spolupracující osoby nepřebírají žádnou odpovědnost za přesnost či úplnost na této stránce uvedených informací.

Registraci na těchto internetových stránkách není možné považovat za návrh na uzavření smlouvy ve smyslu § 1731 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění a realizace a vymáhání práv a oprávněných zájmů poškozených osob je podmíněno dohodou na příslušných smluvních dokumentech nezbytných pro společnost SAFE DIESEL s.r.o. a/nebo BBH, advokátní kancelář, s.r.o. k řádnému poskytování služeb.

Při registraci jste povinni uvádět pouze aktuální, pravdivé a úplné údaje o Vaší osobě a automobilu. V případě, že dojde ke změně informací o Vás a/nebo o Vašem automobilu, zavazujete se nám tyto změněné informace poskytnout bez zbytečného odkladu.

Registrací na této internetové stránce potvrzujete, že berete na vědomí následující zásady společnosti SAFE DIESEL s.r.o. v oblasti ochrany osobních údajů fyzických osob:

  • Osobní údaje zadané při registraci mohou být v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon o ochraně osobních údajů“), v nezbytném rozsahu zpracovávány pro účely jednání o uzavření smluv upravujících práva a povinnosti smluvních stran v souvislosti se zajišťováním Vámi poptávané ochrany práv a ochrany právem chráněných zájmů Vaší osoby prostřednictvím společnosti SAFE DIESEL s.r.o. a/nebo BBH, advokátní kanceláře, s.r.o. Poskytnuté osobní údaje mohou být také v nezbytném rozsahu zpracovávány pro dodržení právních povinností těchto společností či jiných dotčených osob nebo pro ochranu jejich práv a právem chráněných zájmů.
  • Poskytnutí osobních údajů vyžadovaných při registraci je povinné. Pokud tyto osobní údaje nebudou vyplněny, nelze registraci provést.
  • Pro zpracování poskytnutých osobních údajů budou využívány specializované třetí osoby – zpracovatelé osobních údajů, a to na základě příslušné smlouvy o zpracování osobních údajů. Tito zpracovatelé osobních údajů jsou pečlivě vybíráni a garantují maximální technické a organizační zabezpečení předávaných osobních údajů. Jejich aktuální seznam Vám společnost SAFE DIESEL s.r.o. poskytne na vyžádání.
  • Kromě výše uvedených zpracovatelů osobních údajů může společnost SAFE DIESEL s.r.o. v nezbytném rozsahu zpřístupnit vyplněné osobní údaje (i) soudům a jiným orgánům státní správy, (ii) osobám odpovídajícím za újmu vzniklou emisním skandálem či jejich zástupcům a (iii) společnosti BBH, advokátní kancelář, s.r.o. či jiné advokátní kanceláři, která bude zastupovat společnost SAFE DIESEL s.r.o. či Vás při ochraně Vašich práv a oprávněných zájmů.
  • V souvislosti se zpracováváním osobních údajů máte jako subjekt osobních údajů práva přiznaná Zákonem o ochraně osobních údajů a dalšími právními předpisy, a to zejména:

a) právo požádat společnost SAFE DIESEL s.r.o. o informaci o zpracování svých osobních údajů ve smyslu § 12 Zákona o ochraně osobních údajů. Na základě této žádosti Vám společnost SAFE DISEL s.r.o. či zpracovatel osobních údajů bez zbytečného odkladu sdělí informace o účelu zpracování osobních údajů, osobních údajích či jejich kategoriích, které jsou předmětem zpracování, příjemcích či kategoriích příjemců, jimž byly osobní údaje zpřístupněny a informace o povaze automatizovaného zpracování, pokud jsou údaje využívány pro rozhodování o právech Klienta. Za poskytnutí těchto informací může SAFE DISEL s.r.o. požadovat přiměřenou úhradu nepřevyšující vzniklé náklady;

b) právo požádat o vysvětlení nebo vyzvat k odstranění protiprávního stavu, zejména k blokování, opravě, doplnění nebo likvidaci osobních údajů, pokud se domníváte, že společnost SAFE DIESEL s.r.o. nebo zpracovatel osobních údajů zpracovává Vaše osobní údaje v rozporu se Zákonem o ochraně osobních údajů nebo v rozporu s právem na ochranu soukromého a osobního života;

c) právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů, pokud se domníváte, že dochází k neoprávněnému zpracování Vašich osobních údajů (zejména tehdy, pokud společnost SAFE DISEL s.r.o. na žádost o informace či o nápravu stavu nereaguje nebo s vyjádřením společnosti SAFE DIESEL s.r.o. nesouhlasíte).


V případě dotazů či žádostí týkajících se ochrany osobních údajů můžete kontaktovat pověřence pro ochranu osobních údajů společnosti SAFE DIESEL prostřednictvím emailu dpo@safediesel.cz nebo telefonního čísla 723 997 524.