František Honsa: Žaloba proti VW kvůli Dieselgate je velmi výjimečná

decorative line

18. duben 2017

Magazín Peak přinesl rozhovor s Františkem Honsou, partnerem advokátní kanceláře BBH, která spolupracuje po právní stránce se Safe Diesel.

\

1. ČÁST ROZHOVORU: Pár týdnů poté, co do kauzy Dieselgate vůči německému koncernu vstoupili soudně i první Češi, počet zájemců o odškodnění kvůli falšování emisí stoupá. Podle Františka Honsy, partnera advokátní kanceláře BBH, si však „nadnárodní koncern typu Volkswagen nemůže dovolit, aby se dlouhodobě soudil s tisícovkami svých zákazníků, kteří jsou a cítí se podvedení“.

\

Je to jen pár dnů, co poškozeným Evropanům v kauze Dieselgate přišla dobrá zpráva. Evropský parlament se totiž vyslovil pro odškodnění podvedených majitelů aut. Po celém světě se přitom jednalo o 11 milionů automobilů značek Audi, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen (VW), přičemž většina je v rámci Evropy – zhruba 8,5 milionu vozů.

\

Součástí seznamu doporučení europoslanců je i výzva, aby se majitelé aut dočkali od výrobce finančního odškodnění a aby Evropská komise navrhla pravidla pro společný unijní systém odškodňování, což by posílilo ochranu spotřebitelů.

\

Volkswagen ale dlouhodobě odmítá žádosti, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako majitele aut v USA. Zde Němci již vinu přiznali a oficiálně dostali od federální vlády pokutu ve výši 4,3 miliardy dolarů (zhruba 108,2 miliardy korun). Další dvě miliardy dolarů musí koncern během deseti let investovat do infrastruktury pro elektromobily.

\

Zkraje dubna pak VW oznámil, že bude finančně kompenzovat i jednotlivé americké státy za porušení zákona na ochranu životního prostředí.

\

Evropské čekání na odškodnění

\

Zatímco v USA automobilka vyčíslila celkové náklady v souvislosti se skandálem na 25 miliard dolarů, v Evropě VW pouze upravuje motory a k žádnému odškodnění nedošlo. I proto se v celé řadě evropských států rozjely série žalob. Včetně Česka, kde zatím čtveřice Čechů podala žalobu na VW a Škodu Auto, ale zároveň spustila kampaň Safe Diesel, jež má sdružit postižené české zákazníky, kteří společně chtějí po koncernu odškodnění.

\

„Počet registrací se blíží třem tisícovkám zájemců. S nimi uzavíráme komisionářské smlouvy, což je smluvní vztah, na jehož základě můžeme pod firmou Safe Diesel podat případ k soudnímu projednávání,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Peak.cz František Honsa, partner advokátní kanceláře BBH, která právní agendu Safe Diesel v žalobách vede.

\

K první čtveřici žalobců by tak již brzy mohlo přibýt dalších 300 postižených spotřebitelů. „Zájem projevují čím dál častěji i právnické osoby,“ dodává Honsa s tím, že určitě ještě poroste, protože v Česku se problém týká 165 tisíc lidí.

\

Právní kancelář BBH se specializuje na procesy o náhrady škody, máte mnohaleté zkušenosti. Jak vnímáte ten současný spor, dokážete ho srovnat s některým z těch ostatních?

\

Tento případ je odlišný téměř ve všech aspektech. Je výjimečný už jen tím, o jak vysokou částku se jedná. V případě, že by se spotřebitelům v Česku platila i jen minimální částka 5 100 dolarů, která se platila v USA – a není důvod, aby se jim neplatila –, tak to může být v celkovém objemu až 21 miliard korun.

\

Další aspekt spočívá v tom, že jde o spor obrovského gigantu proti mnohem méně zdatnému soupeři, což je průměrný občan České republiky, který si koupil Škodu Octavia či Fabia nebo jakýkoli jiný model z koncernu Volkswagen s dotčeným motorem EA189. Tím jsou rozdané karty v tom, že jde o slabou stranu proti silné straně, která má na své straně důvěru celého světa, všech ekonomických novinářů, vlád či regulátorů. To je na tom možná to nejvýjimečnější – jakou má Volkswagen důvěru i po porušení pravidel, spočívajícím v instalaci falšujícího softwaru, jemuž se zkráceně říká odpojovací zařízení (tak to formuluje i německá homologační agentura KBA), takže toto zařízení v podstatě nejde odhalit. Tudíž spotřebitel neměl jakoukoli šanci se bránit. Nemluvě o tom, že spotřebitelé podobnou důvěru rozhodně nemají, a k tomu nedisponují takovými finančními prostředky jako VW.

\

Spor se netýká jen Česka, ale i dalších zemí. Spolupracujete při hledání té právní odpovědnosti i s právními kancelářemi v jiných zemích – v Belgii, Nizozemsku, Německu? Je třeba vést právní spory po jednotlivých státech?

\

Nedává to moc smysl. Jsme samostatné státy a vycházíme z jurisdikce, kterou máme. Na druhou stranu i u nás se vychází z klišé umístěných do éteru lidmi sympatizujícími s VW, kteří říkají: V Americe je to jinak, tam se může žalovat za celou federaci, to se tady nemůže, zapomeňte, tečka.
Nicméně opak je pravdou. V Británii je podána hromadná žaloba, kde VW žaluje deset tisíc spotřebitelů. Hromadná žaloba je podána také v Nizozemsku a další žaloby jsou podány v řadě dalších států. A i u nás jsme našli způsob, jak se spotřebitelé mohou sdružit do jedné žaloby.
Podle mého soudu si žádný nadnárodní koncern tohoto typu nemůže dovolit, aby se dlouhodobě soudil s tisícovkami svých zákazníků, kteří se cítí podvedení. Nevěřím, že to je možné. A za chvíli jich budou statisíce.

\

Lze čekat i spory s dalšími výrobci s tím, jak se objevují zprávy, že VW nebyl jediný falšující?

\

A kdo myslíte, že ty zprávy na trh dává? Nehledě na to, že princip odpovědnosti se tím přeci nemění. Zpráva německého ministerstva dopravy, respektive závěr jeho vyšetřovací komise jasně říká: Volkswagen měl ve svých vozech nedovolené odpojovací zařízení v rozporu s článkem 5 nařízení Rady Evropy zvané Euro 5 a Euro 6. Podobné odpojovací zařízení nebylo nalezeno v autech žádné jiné značky než VW.

\

Ať Amerika, či Evropa, podvádět se nesmí

\


VW byl vlastně potrestán zatím jen v USA, a ne v Evropě. Dává smysl přepočet výše americké finanční kompenzace sem k nám?

\

Dává to obrovský smysl, protože i když jsou v Americe a Evropě různé zákony, tak v obou právních řádech je napsáno, že nesmí být porušena povinnost vůči spotřebiteli, nesmí se podvádět a v případě, že je tím způsobena újma, tak tato újma musí být napravena. O to více, pokud se postupovalo lstivým způsobem – to je třeba uvedeno v českém právním řádu.
To samé uplatňovali Američané, akorát že oni mají větší historii právních sporů. Navíc se sporů účastnily i státní orgány, takže Volkswagen věděl, že u nich bude postup proti němu důraznější.
Ale není žádný důvod vypočítávat újmu třeba v Česku významně odlišným způsobem, než v Americe. Tam ji soud vypočítával na základě toho, o kolik klesla prodejní hodnota aut, o kolik se zvýšila spotřeba, o kolik se snížil výkon a jakým způsobem bylo zasaženo do přirozených práv lidí, kteří byli podvedeni.
Což je ostatně i jeden z argumentů eurokomisařky Věry Jourové, která tvrdí, že lidé musejí být odškodněni za to, že byli jako spotřebitelé podvedeni. A tahle část bude podle mě stát Volkswagen nejvíce a stála ho nejvíce i v Americe.

\

Jak moc se liší angloamerický systém legislativy od evropského, potažmo českého v souvislosti s kauzou Dieselgate?

\

Liší se v rychlosti, razantnosti, efektivnosti. Paradoxně se příliš neliší v tom, co se smí a nesmí a jaké vznikají škody. V Americe jsou zvyklí rychle postupovat, mají sebevědomé zkušené soudce i procesní instituty, které jsou rychlé a mají velké zkušenosti. Ale to je veškerý rozdíl.
Vlastně ještě z nějakého záhadného důvodu se tamní vládní organizace zastávají spotřebitelů, což se tady neděje. I proto velmi oceňuji práci eurokomisařky Věry Jourové (prosazuje, aby VW nefinančním způsobem, např. delší záruky či opravy zdarma, odškodnil postižené zákazníky, ale ne finančně jako v USA, pozn. red.).

\

Jak v Americe došli ke zmíněným 5 100 dolarům?

\

Je to vlastně minimum, které po právních tahanicích obou stran sám VW dohodl jako minimální újmu, kterou utrpěl ten „nejposlednější“ z poškozených spotřebitelů v USA. Není to tedy číslo vytažené ze vzduchu, ale je to dobrý ekvivalent. Sám Volkswagen dobře ví, proč na toto číslo přistoupil.

\

Vidět je jen eurokomisařka Jourová

\

Neměly by vlastně na ochranu spotřebitele, když už se o ní bavíme, vystupovat organizace typu České obchodní inspekce (ČOI) u nás a podobně i v dalších zemích? Činí ČOI a jí podobné nějaké kroky?

\

Zástupci ČOI rozhodně neberou tento problém na lehkou váhu a připravují společný postup se spolupracovníky Věry Jourové. Například s vedoucím sekce na ochranu spotřebitelů Eduardem Huliciusem. A jednáme s nimi i my.

\

Nicméně je to zatím ve fázi sbírání podkladů a příprav?

\

V zásadě jediný, kdo v kauze něco dělá, je eurokomisařka Jourová, která však má relativně malé pravomoci, i když dělá práci, jako kdyby je měla trojnásobné. Nikdo jiný kromě ČOI a jí se tomu u nás nevěnuje. Ale ČOI k tomu byla vyzvána. Ministerstvo dopravy se tomu věnuje tím způsobem, že poskytuje součinnost Škodě Auto a VW na ochranu jejich zájmů. A to, že obesílají podle své databáze majitele dotčených vozidel, aby jeli do servisu. Když jsme požádali ministerstvo dopravy o spolupráci v téže věci, aby rozeslalo dopis společnosti Safe Diesel, který říká spotřebitelům, jak chránit svá práva, tak to odmítlo. Přitom podle našeho názoru by v tomto směru mělo být dosaženo spravedlivého přístupu. Nejlepší – byť i paradoxní – na tom všem je, že v jednom z dopisů naší korespondence s ministerstvem se uvádí: „tento typ servisu neposkytujeme pro komerční účely.“ A co je tedy Škoda a VW? Nic jiného než komerční subjekty, kterým je to poskytnuto automaticky.

\

O co opírá svoji žalobu advokátní kancelář BBH zastupující poškozené Čechy v kauze Dieselgate, se dočtete ve druhé části rozhovoru.

\

Celý rozhovor najdete zde www.peak.cz

Aktuality

decorative line
  • 22.2.

    Spotřebitelé se podle soudu v Mladé Boleslavi nemohou sdružit ve společné žalobě. V kauze Dieselgate se odvoláme

  • Okresní soud v Mladé Boleslavi 8. února 2023, tedy po více než pěti letech od podání žaloby, rozhodl v první instanci o nároku více než sedmi tisíc spotřebitelů na náhradu škody a nemajetkové újmy v celkové výši 1,5 miliardy korun, a to tak, že nárok vznesený vůči koncernu Volkswagen společností Safe Diesel zamítl. Důvodem zamítnutí nebylo podle soudu to, že by spotřebitelé nebyli poškozeni, ale údajná nemožnost sdružit se ve společné žalobě podané společností Safe Diesel.

Ochrana osobních údajů


Tato internetová stránka byla vytvořena, aby poskytovala obecné informace vlastníkům automobilů postižených emisním skandálem, jakož i všem subjektům poškozeným v rámci technologického segmentu výroby a distribuce vznětových motorů. Informace ohledně emisního skandálu uvedené na této internetové stránce jsou převzaty z veřejně dostupných zdrojů a mohou být průběžně aktualizovány a měněny. Společnost SAFE DIESEL s.r.o., její společníci, jednatelé či pracovníci, či s ní spolupracující osoby nepřebírají žádnou odpovědnost za přesnost či úplnost na této stránce uvedených informací.

Registraci na těchto internetových stránkách není možné považovat za návrh na uzavření smlouvy ve smyslu § 1731 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění a realizace a vymáhání práv a oprávněných zájmů poškozených osob je podmíněno dohodou na příslušných smluvních dokumentech nezbytných pro společnost SAFE DIESEL s.r.o. a/nebo BBH, advokátní kancelář, s.r.o. k řádnému poskytování služeb.

Při registraci jste povinni uvádět pouze aktuální, pravdivé a úplné údaje o Vaší osobě a automobilu. V případě, že dojde ke změně informací o Vás a/nebo o Vašem automobilu, zavazujete se nám tyto změněné informace poskytnout bez zbytečného odkladu.

Registrací na této internetové stránce potvrzujete, že berete na vědomí následující zásady společnosti SAFE DIESEL s.r.o. v oblasti ochrany osobních údajů fyzických osob:

  • Osobní údaje zadané při registraci mohou být v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon o ochraně osobních údajů“), v nezbytném rozsahu zpracovávány pro účely jednání o uzavření smluv upravujících práva a povinnosti smluvních stran v souvislosti se zajišťováním Vámi poptávané ochrany práv a ochrany právem chráněných zájmů Vaší osoby prostřednictvím společnosti SAFE DIESEL s.r.o. a/nebo BBH, advokátní kanceláře, s.r.o. Poskytnuté osobní údaje mohou být také v nezbytném rozsahu zpracovávány pro dodržení právních povinností těchto společností či jiných dotčených osob nebo pro ochranu jejich práv a právem chráněných zájmů.
  • Poskytnutí osobních údajů vyžadovaných při registraci je povinné. Pokud tyto osobní údaje nebudou vyplněny, nelze registraci provést.
  • Pro zpracování poskytnutých osobních údajů budou využívány specializované třetí osoby – zpracovatelé osobních údajů, a to na základě příslušné smlouvy o zpracování osobních údajů. Tito zpracovatelé osobních údajů jsou pečlivě vybíráni a garantují maximální technické a organizační zabezpečení předávaných osobních údajů. Jejich aktuální seznam Vám společnost SAFE DIESEL s.r.o. poskytne na vyžádání.
  • Kromě výše uvedených zpracovatelů osobních údajů může společnost SAFE DIESEL s.r.o. v nezbytném rozsahu zpřístupnit vyplněné osobní údaje (i) soudům a jiným orgánům státní správy, (ii) osobám odpovídajícím za újmu vzniklou emisním skandálem či jejich zástupcům a (iii) společnosti BBH, advokátní kancelář, s.r.o. či jiné advokátní kanceláři, která bude zastupovat společnost SAFE DIESEL s.r.o. či Vás při ochraně Vašich práv a oprávněných zájmů.
  • V souvislosti se zpracováváním osobních údajů máte jako subjekt osobních údajů práva přiznaná Zákonem o ochraně osobních údajů a dalšími právními předpisy, a to zejména:

a) právo požádat společnost SAFE DIESEL s.r.o. o informaci o zpracování svých osobních údajů ve smyslu § 12 Zákona o ochraně osobních údajů. Na základě této žádosti Vám společnost SAFE DISEL s.r.o. či zpracovatel osobních údajů bez zbytečného odkladu sdělí informace o účelu zpracování osobních údajů, osobních údajích či jejich kategoriích, které jsou předmětem zpracování, příjemcích či kategoriích příjemců, jimž byly osobní údaje zpřístupněny a informace o povaze automatizovaného zpracování, pokud jsou údaje využívány pro rozhodování o právech Klienta. Za poskytnutí těchto informací může SAFE DISEL s.r.o. požadovat přiměřenou úhradu nepřevyšující vzniklé náklady;

b) právo požádat o vysvětlení nebo vyzvat k odstranění protiprávního stavu, zejména k blokování, opravě, doplnění nebo likvidaci osobních údajů, pokud se domníváte, že společnost SAFE DIESEL s.r.o. nebo zpracovatel osobních údajů zpracovává Vaše osobní údaje v rozporu se Zákonem o ochraně osobních údajů nebo v rozporu s právem na ochranu soukromého a osobního života;

c) právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů, pokud se domníváte, že dochází k neoprávněnému zpracování Vašich osobních údajů (zejména tehdy, pokud společnost SAFE DISEL s.r.o. na žádost o informace či o nápravu stavu nereaguje nebo s vyjádřením společnosti SAFE DIESEL s.r.o. nesouhlasíte).


V případě dotazů či žádostí týkajících se ochrany osobních údajů můžete kontaktovat pověřence pro ochranu osobních údajů společnosti SAFE DIESEL prostřednictvím emailu dpo@safediesel.cz nebo telefonního čísla 723 997 524.