Silní si s námi dělají, co chtějí, říká dvojice žalující Volkswagen

decorative line

27. červen 2017

Za každého majitele vozu Volkswagen či Škoda s motorem, který falšoval údaje o emisích, chtějí 127 500 korun odškodné. Spolumajitel firmy Safe Diesel Vladimír Neuman a její právník František Honsa z advokátní kanceláře BBH se podivují tomu, jak se k aféře Dieselgate postavil český stát. „Jsem jeden z poškozených a první žalující,“ říká Neuman.####

\

Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodl založit firmu Safe Diesel?
N: Spolupracoval jsem s renomovanými německými poradenskými firmami, byl jsem u vzniku projektu bioetanolu, setkal jsem se s renomovanou kanceláří kanceláří, která pracovala na odškodnění totálně nasazených. Když začala kauza Dieselgate, tak jsem to měsíc dva sledoval a čekal jsem, jak zareagují česká média a zda se k tomu česká vláda přidá ne. Když jsem zjistil, že se nic neděje, tak jsme založili firmu Safe Diesel. Nejprve jsme dělali několik měsíců rešerše a pak začali podnikat.

\

Jaká je vlastnická struktura firmy?
N:Pan Effenberger má šest sedmin, já jednu sedminu. Start jsme financovali sami. Pak jsme začali hledat investory, kteří by k nám vstoupili. Ty jsme našli, jsou to investoři, kteří celou věc sledují. Je to největší spotřebitelská kauza v této zemi.

\

Vy sám vůz VW vlastníte?
N: Jsem jeden z poškozených a první žalující.

\

Jak vás konkrétně poškodilo, že máte software, který falšuje emisní testy?
N: Poškodil mě hlavně princip, jakým se VW choval ke spotřebitelům. Naprosto je ignoroval. Ve světě se omluvil, u nás nic. Položili jsme si otázku, kam až sahá odpovědnost těchto velkých koncernů a co mohou a co ne. Tady zodpovědnost nikdo nemá, podvod se může stát pravidlem.

\

V čem konkrétně jste poškozeni? Auto jezdí stejně?
N: Z principu už nemůže jezdit stejně, v tom se názory liší.
H: Je důležité se zamyslet, z jakých informací čerpáte. Viděl jste nějaké analýzy, jak to dopadlo?

\

Vím, že to bylo dobrovolné a nikdo nenutil majitele si nový software instalovat...
H: Dosud zveřejňuje informace jen VW. Vše, co máte teď v hlavě, je ze zpráv Škody, VW a jejich spřátelených subjektů, které tvrdí, že se nic nestalo. My jsme v podstatě jediní, kdo to řeší. Lidé informace vůbec nemají a nevědí, co se jim stalo. Nikdo za ně nebojuje. Jediný, kdo zvedá prapor ochrany spotřebitelů, je eurokomisařka Věra Jourová.

\

Proč podle vás neřeší stát celou záležitost více?
H: Musíte si brát motivace, jakou mají státní úřady. My si na začátku mysleli, že mají motivaci chránit spotřebitele, ale oni chtějí zachovat pofidérní stabilitu, aby se neměnil současný stav, kdy silné koncerny jsou piliří evropské ekonomiky. Ale neuvědomují si, že jim povolují i jiné standardy chování k zákazníkům. Dnes se hraje o to, zda standardem bude lež a pokrytectví nebo pravda a náhrada škody. Stát nemá dnes motivaci chránit drobné spotřebitele.
N: My jsme tu v podstatě převzali roli státu, na nás se dnes obrací tisíce lidí

\

Vy jste si tedy software nechal instalovat?
N: Ne.

\

A co se tedy změnilo z pohledu technických vlastností vozu?
H. To je už věc technické analýzy. My společně se žalobou předložili i posudek společnosti Oxera, což je velký znalecký ústav. Ti mají technickou zprávu z Univerzity ve Wisconsinu. Ta jasně říká, že když se sníží emise dusíků, musí se zvýšit spotřeba nebo snížit výkon. Tady ale všichni čerpají jen z toho, co oznámila Škoda a Volkswagen. Posudek říká, že se snižuje hodnota automobilů s dotčeným motorem. A znovu říkám, toto by měl řešit primárně stát. V USA byla největšími hybateli komise pro ochranu životního prostředí a ministerstvo spravedlnosti, až poté soukromí žalobci.

\

Na základě tohoto posudku jste vyčísli škodu, ke které mělo dojít...
H. Ano, ale to je ta menší část. Větší část je za zásah do přirozených práv spotřebitelů. My na toto nejsme v Česku zvyklí, silní si s námi dělají, co chtějí. Ale zákony se na to dívají jinak. Když někdo narušuje vaši vážnost a důstojnost, tak to je v rozporu s novým občanským zákoníkem. Tady to byl velmi lstivý způsob, zákazníci o tom neměli šanci vědět. Když se podíváte na německé rozsudky, jsou výrazně proti Volkswagenu, kolem 80% rozhodnutí. A oni strkají hlavu do písku a říkají, že je to jen první instance.

\

Znamená to, že těch 127 tisíc, které žalujete, je hlavně za újmu vzniklou z porušení práv?
H: Přesně tak. Lidé jsou opravdu dotčení, jak s nimi jednají.
Není to málo? Nechcete, aby musel VW dotčená odkoupit, jako v USA?
H. Tohle bylo naše rozhodnutí. Chceme být umírnění a racionální. Je možné, že se nárok zvýší podle toho, jaké budou další posudky. Je to částka, kterou vyplynula z jednání VW a žalujících v USA.

\

Nechal jste si do svého Volkswagenu instalovat nový software?
N: Nedal. Nevěřím tomu, myslím, že to přinese jen negativa. Pokud si třeba bavorská policie nenechá přehrát nový software, je to zajímavá informace. Je hodně zpráv o tom, že klesá točivý moment motoru a roste spotřeba. Tady jsme ale asi zvyklí, že se k nám chovají neuctivě a nikomu to vlastně nevadí.

\

Kolik lidí máte aktuálně připojených k žalobě?
H. Něco kolem tří tisíc se registrovalo se zájmem o spolupráci, máme kolem tří stovek smluv.
Jak celý projekt financujete? Základní jmění máte rozdělené na sedminy, stojí za projektem ještě někdo, kromě vás a pana Effenbergera?
N: Zatím nechtějí investoři, aby se o nich mluvilo. Je to interní záležitost. Nevím, zda budou chtít být slavní, že tu bojují o ochranu zákazníků. Tady jim nikdo nefandí, veřejnost je spíše na straně Volkswagenu, protože tu koncern zaměstnává hodně lidí. Je to pro nás nepochopitelné.
H. Je to běžná věc, po Evropě jsou různé podobné iniciativy, které mají profesionální investory, kteří se na takový byznys specializují. Pro nás je tohle profesní výzva, je to největší spor, který tady kdy u běžného soudu v Česku na téma náhrady škody byl. Zastupujeme slabší stranu, které nikdo nefandí.

\

Dá se říct, kolik jste dosud do projektu investovali? Inzerujete poměrně intenzivně...
H: Jsou to řádově statisíce. Inzerce moc nemáme, s výjimkou sdělení v Českém rozhlase nás většinou všude odmítli, protože si nechtějí nabourat vztah s velkým inzerentem Volkswagenem

\

Spolupracujete s podobnými iniciativami?
H: Nedává nám to příliš smysl, z veřejných zdrojů je dnes dostupné prakticky vše včetně žalob. Známe jejich argumenty.
V jaké fázi je první žaloba na Volkswagen?
H. Je podaná, ale jednání ještě nebylo nařízeno. Je to tu hrozně pomalé.

\

Proč žalujete i Škodu Auto v případě aut značky Volkswagen?
My si myslíme, že tomu mohla Škoda Auto zamezit, pokud o tom věděla. Může mít i spoluúčast na této škodě. Zatím to není v žalobě specifikováno, budeme to řešit.

\

Je to největší kauza o náhradu škody, nedopadne podobně jako soud o bankovní poplatky, kde lidé soud prohráli a nakonec museli platit poplatky?
To je něco jiného. Banky říkali, že mají nějaké poplatky a ty vybírali. Žalobci tvrdili, že ho vybírali, aniž by za to něco udělali. To byla zcela jiná situace, tady Volkswagen přiznal porušení povinnosti.

\

Ptám se proto, že tehdy to žalující museli platit, ačkoliv zastupující firma tvrdila, že muset nebudou...
Rozdíl je v tom, že my máme komisionářskou smlouvu. Žalobcem v tomto případě je vždy Safe Diesel, v případě bankovních poplatků byl každý spotřebitel. Takže náklady jdou vždy za Safe Diesel, která je nepřímým zástupcem spotřebitelů. Vystupuje vlastním jménem na jejich účet. Není cesta, jak by mohl případné náklady uplatňovat na spotřebitelích.

\

Jednali jste s VW o nějakém mimosoudním vyrovnání?
Přišel dopis, v kterém nám píší, že je mrzí určitý nekomfort, který vznikl, ale prý nevznikly žádné škody. Nejednají s nikým, tak my se do toho neženeme.

\

Zdroj článku: www.ekonomika.idnes.cz

\

Autor: Jan Sůra

Aktuality

decorative line
  • 22.1.

    V Americe hrozí představitelům Audi 20 let vězení

  • Americké úřady obvinily čtveřici významných osob z automobilky Audi, kterým nyní jim hrozí až dvacet let za mřížemi. Automobilka se prý pokusila podvést Spojené státy porušením zákona Clean Air Act. Obvinění jsou Richard Bauder, šéf vývoje dieselových motorů, Axel Eisner, šéf vývoje motorů v Ingolstadtu, Stefan Knirsch, který měl na starosti vývoj motorů v Neckarsulmu a Carsten Nagel. Ten byl vedoucím testovacího oddělení a záležitostí pro homologaci motorů. Ani jeden z mužů zatím nebyl zadržen a všichni by zatím měli být na území Německa.
  • 10.1.

    Fiat Chrysler zaplatí za emisní skandál přes 650 milionů dolarů

  • Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler zaplatí více než 650 milionů dolarů (14,5 miliardy Kč) v rámci urovnání emisního skandálu, který se dostal na veřejnost předloni. Informovaly o tom agentury Reuters a AP s odvoláním na nejmenované zdroje, podle nichž téměř polovinu částky uhradí automobilka na pokutách federálnímu ministerstvu spravedlnosti.
  • 2.1.

    Volkswagen loni vynaložil na řešení Dieselgate 5,5 mld eur

  • Náklady koncernu Volkswagen na řešení emisního skandálu byly v loňském roce 5,5 miliardy eur (cca 141 miliard korun). V letošním roce by mělo jít o další zhruba dvě miliardy eur. Médiím to sdělil finanční ředitel podniku Frank Witter.

Ochrana osobních údajů


Tato internetová stránka byla vytvořena, aby poskytovala obecné informace vlastníkům automobilů postižených emisním skandálem, jakož i všem subjektům poškozeným v rámci technologického segmentu výroby a distribuce vznětových motorů. Informace ohledně emisního skandálu uvedené na této internetové stránce jsou převzaty z veřejně dostupných zdrojů a mohou být průběžně aktualizovány a měněny. Společnost SAFE DIESEL s.r.o., její společníci, jednatelé či pracovníci, či s ní spolupracující osoby nepřebírají žádnou odpovědnost za přesnost či úplnost na této stránce uvedených informací.

Registraci na těchto internetových stránkách není možné považovat za návrh na uzavření smlouvy ve smyslu § 1731 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění a realizace a vymáhání práv a oprávněných zájmů poškozených osob je podmíněno dohodou na příslušných smluvních dokumentech nezbytných pro společnost SAFE DIESEL s.r.o. a/nebo BBH, advokátní kancelář, s.r.o. k řádnému poskytování služeb.

Při registraci jste povinni uvádět pouze aktuální, pravdivé a úplné údaje o Vaší osobě a automobilu. V případě, že dojde ke změně informací o Vás a/nebo o Vašem automobilu, zavazujete se nám tyto změněné informace poskytnout bez zbytečného odkladu.

Registrací na této internetové stránce potvrzujete, že berete na vědomí následující zásady společnosti SAFE DIESEL s.r.o. v oblasti ochrany osobních údajů fyzických osob:

  • Osobní údaje zadané při registraci mohou být v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon o ochraně osobních údajů“), v nezbytném rozsahu zpracovávány pro účely jednání o uzavření smluv upravujících práva a povinnosti smluvních stran v souvislosti se zajišťováním Vámi poptávané ochrany práv a ochrany právem chráněných zájmů Vaší osoby prostřednictvím společnosti SAFE DIESEL s.r.o. a/nebo BBH, advokátní kanceláře, s.r.o. Poskytnuté osobní údaje mohou být také v nezbytném rozsahu zpracovávány pro dodržení právních povinností těchto společností či jiných dotčených osob nebo pro ochranu jejich práv a právem chráněných zájmů.
  • Poskytnutí osobních údajů vyžadovaných při registraci je povinné. Pokud tyto osobní údaje nebudou vyplněny, nelze registraci provést.
  • Pro zpracování poskytnutých osobních údajů budou využívány specializované třetí osoby – zpracovatelé osobních údajů, a to na základě příslušné smlouvy o zpracování osobních údajů. Tito zpracovatelé osobních údajů jsou pečlivě vybíráni a garantují maximální technické a organizační zabezpečení předávaných osobních údajů. Jejich aktuální seznam Vám společnost SAFE DIESEL s.r.o. poskytne na vyžádání.
  • Kromě výše uvedených zpracovatelů osobních údajů může společnost SAFE DIESEL s.r.o. v nezbytném rozsahu zpřístupnit vyplněné osobní údaje (i) soudům a jiným orgánům státní správy, (ii) osobám odpovídajícím za újmu vzniklou emisním skandálem či jejich zástupcům a (iii) společnosti BBH, advokátní kancelář, s.r.o. či jiné advokátní kanceláři, která bude zastupovat společnost SAFE DIESEL s.r.o. či Vás při ochraně Vašich práv a oprávněných zájmů.
  • V souvislosti se zpracováváním osobních údajů máte jako subjekt osobních údajů práva přiznaná Zákonem o ochraně osobních údajů a dalšími právními předpisy, a to zejména:

a) právo požádat společnost SAFE DIESEL s.r.o. o informaci o zpracování svých osobních údajů ve smyslu § 12 Zákona o ochraně osobních údajů. Na základě této žádosti Vám společnost SAFE DISEL s.r.o. či zpracovatel osobních údajů bez zbytečného odkladu sdělí informace o účelu zpracování osobních údajů, osobních údajích či jejich kategoriích, které jsou předmětem zpracování, příjemcích či kategoriích příjemců, jimž byly osobní údaje zpřístupněny a informace o povaze automatizovaného zpracování, pokud jsou údaje využívány pro rozhodování o právech Klienta. Za poskytnutí těchto informací může SAFE DISEL s.r.o. požadovat přiměřenou úhradu nepřevyšující vzniklé náklady;

b) právo požádat o vysvětlení nebo vyzvat k odstranění protiprávního stavu, zejména k blokování, opravě, doplnění nebo likvidaci osobních údajů, pokud se domníváte, že společnost SAFE DIESEL s.r.o. nebo zpracovatel osobních údajů zpracovává Vaše osobní údaje v rozporu se Zákonem o ochraně osobních údajů nebo v rozporu s právem na ochranu soukromého a osobního života;

c) právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů, pokud se domníváte, že dochází k neoprávněnému zpracování Vašich osobních údajů (zejména tehdy, pokud společnost SAFE DISEL s.r.o. na žádost o informace či o nápravu stavu nereaguje nebo s vyjádřením společnosti SAFE DIESEL s.r.o. nesouhlasíte).


V případě dotazů či žádostí týkajících se ochrany osobních údajů můžete kontaktovat pověřence pro ochranu osobních údajů společnosti SAFE DIESEL prostřednictvím emailu dpo@safediesel.cz nebo telefonního čísla 723 997 524.